Nog een half uur! Dan staat mijn collega organizer voor de deur. Zij gaat mij helpen met opruimen. Met mijn agenda en werkplek. Thuis, in mijn eigen huis, help! Ik vind het spannend. Hoe zal het gaan? Wat vindt ze van mijn huis? Als professional organizer moet ik toch het goede voorbeeld geven?
De kinderen zijn net naar school en mijn man is een paar dagen op reis. Alles wat ik nu kan opruimen blijft dus op z’n plaats staan. Dat scheelt. Eerst de ramen wijd open zetten in de slaapkamer. Daar staat mijn bureau en die gaan we straks opruimen. Het moet er dus wel een beetje fris ruiken. Alle schoenen onder het bed vandaan trekken en het bed opmaken. Dan snel naar beneden om het aanrecht en de ontbijttafel leeg te halen. Als horizontale oppervlakten leeg zijn, oogt dat lekker opgeruimd. Ik red het net om ook nog even langs de bakker te gaan. Toch leuk als ik zo wat lekkers kan aanbieden bij de koffie.
Zodra ik terug ben en net de deur achter mij sluit, gaat de bel. Daar is ze! Ik laat haar binnen en slik alle verontschuldigingen in die ik eigenlijk wil maken over stapeltjes troep die nog in de woonkamer liggen. Ze weet snel het ijs te breken. Ze blijkt oorspronkelijk uit mijn buurt te komen. Terwijl ik twee cappuccino’s maak, praten we vrolijk door, mijn zenuwen zijn verdwenen. Ik heb zin om aan de slag te gaan!
Wat een eyeopener, denk ik achteraf. Zo voelt het dus om een organizer in je eigen huis te ontvangen. Ook al zeg ik zelf altijd tegen klanten dat ze echt niet vooraf hoeven op te ruimen. Helemaal nergens voor nodig. Ik weet van mezelf dat ik met een open blik en zonder vooroordeel de omgeving kan bekijken. Toch komt het erg dichtbij als je een professional op deze manier in je privé leven toelaat. Ik vind het een eer als iemand mij benadert, hulp vraagt en mij toevertrouwt wat hem of haar dwars zit.
Hoe waardevol is het dus dat ik dit nu zelf heb ondervonden. Hiervoor heb ik wel een duwtje in de rug gekregen. Ik volg een opleiding tot senior professional organizer. Een van de opdrachten is om jezelf op een onderwerp te laten organizen. Twee vliegen in één klap dus. Gedegen advies hoe ik nog beter mijn agenda en tijd kan indelen. Plus een opgeruimd bureau. En een mooie ervaring voor meer inlevingsvermogen bij mijn eigen toekomstige klanten.