Van plannen naar actie ondernemen

Plannen lukt wel, maar hoe begin ik?

In mijn vorige blog heb ik geschreven over plannen en loslaten. Ik zat in een goede flow en nog steeds. Ik maak plannen en concretiseer dit door acties in mijn agenda te zetten. Zo van, volgende week dinsdag begin ik ècht aan het schrijven van mijn nieuwe blog. En dat de zolder over 2 weken leeg moet zijn, want er starten klusmannen in ons huis en op het dak. Met mijn plannen lijkt het wel goed te zitten dus. Maar hoe zet je jezelf ertoe ook daadwerkelijk dat begin te maken? Zonder dat je actiepunten iedere keer doorschuiven? Het lijkt zo makkelijk, maar in de praktijk vaak behoorlijk lastig. In deze blog meer daarover. Hoe werkt dat bij mij?

Doelen stellen

Een simpel en logisch begin is na te denken over het doel. Hoe eenvoudig het ook is wat je wilt bereiken. Of het nu gaat om het opruimen van de losse kleding op je stoel in de slaapkamer, het organiseren van een verjaardagsfeestje tot een ingewikkeld project op je werk. Wat is je doel? Als je daar 5 minuten bij stil staat, brengt je dat al heel veel. Even nadenken wat je wilt bereiken. Schrijf het op een kladblaadje of type het in een nieuw Word document. Het helpt je te beginnen aan die ene taak, omdat je weet waar je het uiteindelijk voor doet.

Eerste actie

Vaak begin je ergens niet aan omdat er andere dingen voorbij komen die je leuker vindt om te doen. Of makkelijker. Of misschien meer prioriteit lijken te hebben. Door toch dat eerste begin te maken, ben je op de goede weg. Zo had ik dus gepland staan: de zolder opruimen. Best een groot project, dus waar begin ik? Ik heb het steeds maar voor me uitgeschoven, waardoor het beginnen alleen maar lastiger werd. Totdat ik eergisteren echt ben begonnen. Hoe heb ik dat voor elkaar gekregen? Door de lat niet te hoog te leggen. Ik ben bij het begin begonnen door überhaupt de zolder op te gaan. Ik heb het eerste wat ik tegenkwam opgepakt en bedacht, wat ga ik hier mee doen? De kop is eraf. Na 1 uur had ik dit met een paar spullen gedaan. Natuurlijk is het niet af, maar door het klein en concreet te maken, staat de volgende actie wel gepland. Zo houd je het overzichtelijk voor jezelf.

Resultaat

Nog lang niet alles is uitgezocht. Maar het eerste resultaat is wel zichtbaar. Na twee dagen heb ik best wat bereikt. Twee vuilniszakken naar de stort, een oude matras naar het milieupark en spullen voor een 2eleven op marktplaats gezet of naar de kringloopwinkel gebracht. Wat over is, staat gesorteerd bij elkaar. Alle dozen met fotoboeken bij elkaar, kerstspullen in één hoek, etc . Ik weet waar wat ligt. Hoe fijn is dat.

Lijst bijhouden

Natuurlijk moet er nog veel uitgezocht worden. Dit heb ik allemaal op een lijst gezet als  losse acties. Als ik nu verder wil met het opruimen van de zolder, pak ik mijn lijst erbij. Afhankelijk van hoeveel tijd en energie ik heb, kies ik 1 actie van mijn lijst en ga daarmee aan de slag. Zo houd ik de vaart erin, is het behapbaar en krijg ik langzaamaan meer overzicht. Probeer het eens, wie weet helpt jou dit ook.