Alles in je agenda zetten heeft nut
Ben Tiggelaar schreef begin februari in zijn column over het nut waarom je alles in je agenda moet zetten. Dus niet alleen afspraken, maar ook alle kleine en grote taken. Zelf doe ik dit inmiddels langere tijd en het werkt. Ik heb meer overzicht en leer beter inschatten hoe lang ik met een taak bezig ben. Mijn systeem is zeker nog niet perfect. Zo ‘vergeet’ ik wel eens iets te noteren of laat me afleiden door leukere activiteiten dan er op dat moment in mijn agenda staan.
Hoe verbeter ik mijn planning?
Om dit te verbeteren doe ik wekelijks een check. Ik kijk een week terug in mijn agenda. En een week vooruit.
Zo kan ik zien waar ik wel en niet aan toe ben gekomen. Stiekem schuif ik zo af en toe een taak door naar een volgend moment. Ik schrijf alle taken en afspraken die ik met mezelf heb gemaakt op waar ik niet aan toe ben gekomen. Vaak heb ik meer gepland dan mijn (werk)week en beschikbare tijd toestaat. Vervolgens kijk ik kritisch naar de week die komen gaat. Ik maak een nieuwe planning en zo leer ik iedere week beter inschatten wat wel en niet haalbaar is.